BC Sittard Butler Halve Marathon 2002


Fortuna Stadion, Sittard, 31 augustus 2002


Zitting 02, Spellen 01-03


Copyright © 2002-2025 by Michel Franssen


Spel 1
N/-


WEST
NOORD
ª  H T 9
©  8 5 2
¨  A H T
§  A H T 6




OOST
ª  V 7 6 5
©  V B T 9 3
¨  B 4
§  V 9



ZUID
ª  A 8 4 3
©  A 6 4
¨  V 8 6 3
§  3 2
ª  B 2
©  H 7
¨  9 7 5 2
§  B 8 7 5 4


Aanbevolen Biedverloop:

West Noord Oost Zuid
--- 1SA pas pas
pas.

Noord maakt minstens 7 slagen, en na een ª- of ©-start zelfs minstens 8, tenzij hij op een kleine © vanuit oost niet de heer legt..


Spel 2
O/NZ


WEST
NOORD
ª  A H 9 5
©  A V T 8
¨  6 2
§  B 6 4




OOST
ª  V 8
©  H 9 3
¨  V B 8 5 3
§  V T 8



ZUID
ª  B 7 3 2
©  B 6 2
¨  H T 7 4
§  7 3
ª  T 6 4
©  7 5 4
¨  A 9
§  A H 9 5 2


Aanbevolen Biedverloop:

West Noord Oost Zuid
--- --- pas pas
pas 1§ pas 2§
pas 2© pas 2ª!!
pas 3SA pas pas
pas.

2© = ©-stopper, ontkent ¨-stopper. West heeft 14-15 hcp, want anders is een manchepoging tegenover een gepaste hand niet te rechtvaardigen.
2ª = soort Last Train. Zuid hengelt naar een ª-stopper, want:
- hij stopt af in 3§ indien hij alleen maar een ª-stopper heeft (noord heeft de ¨-stopper immers ontkend);
- hij herbiedt 2SA met stoppers in ¨ én ª.
Als hij op de ouderwetse manier zijn ¨-stopper wil aangeven, moet hij 3§ voorbij. Dat geeft problemen in het geval noord geen ª-stopper blijkt te hebben.
Dankzij deze nieuwe afspraak kan noord met een gerust hart 3SA herbieden.

Veel oosts beginnen met een kleine schoppen. De mindere goden doen dit omdat een oud dogma het verbiedt om onder een heer vandaan te starten. De betere spelers starten met schoppen omdat het aannemelijker is dat daar het lek van NZ zit (minder kaarten in een kleur vergoot de kans op lekkages). Dit geeft noord het tempo om §V eruit te jagen en via de snit op ©H 9 slagen te maken voordat de verdediging er 5 maakt.

Als west na 2§ eerst even nadenkt en dan past, kun je er vergif op innemen dat hij heeft overwogen om 2¨ te volgen. Met lengte in een hoge kleur zal hij bij gunstige kwetsbaarheid al heel gauw grijpen naar de zwakke twee, de Multi, of de Muiderbergse 2-opening. Als zijn hand te zwak is om zwak mee te openen, zal hij zich wel drie keer bedenken, eer hij zich in de bieding stort terwijl de tegenpartij minstens 24 hcp bezit.


Spel 3
Z/OW


WEST
NOORD
ª  A
©  4
¨  A B T 8 6
§  H V 9 8 7 6




OOST
ª  V T 7 6
©  V T 9 5 3
¨  9 5 2
§  B



ZUID
ª  9 2
©  H B 8 7
¨  H 7 3
§  A T 5 2
ª  H B 8 5 4 3
©  A 6 2
¨  V 4
§  4 3


Aanbevolen Biedverloop:

West Noord Oost Zuid
--- --- --- 2¨
pas 2© pas 2ª
pas pas pas.

2¨ = Multi-colored, gebaseerd op een zwakke twee in schoppen (= 6+ kaart ª, 5-10 hcp).

Een akelige misfit. Noord gaat niet hengelen naar een troebele manche met hooguit 24 punten samen, maar laat de trein zo snel mogelijk stoppen. Hij antwoordt dus 2©, waarop zuid zijn zwakke twee in schoppen toont.

De deelscore komt niet in gevaar, zelfs niet als west tegen alle uitkomstregels in met zijn singleton start. Oost neemt het aas en speelt een kleine § terug als Lavintalsignaal voor ruiten. West speelt na de §-introever inderdaad ¨ na. Dummy stapt op met het aas, en gooit op §H een ruiten af. West troeft, en verwijdert ªA van tafel. De leider gaat met een ¨-introever naar de hand (west dekt ¨B natuurlijk), haalt de laatste troeven, en verliest aan het einde van de rit alleen nog twee hartens.


Ga naar Spellen 04-06