17. Competities met 16 teams
Round
Robin van 16 teams
Ronde |
Match 1 |
Match 2 |
Match 3 |
Match 4 |
Match 5 |
Match 6 |
Match 7 |
Match 8 |
1 |
1 - 16 |
2 - 15 |
3 - 14 |
4 - 13 |
5 - 12 |
6 - 11 |
7 - 10 |
8 - 9 |
2 |
16 - 8 |
9 - 7 |
10 - 6 |
11 - 5 |
12 - 4 |
13 - 3 |
14 - 2 |
15 - 1 |
3 |
15 - 16 |
1 - 14 |
2 - 13 |
3 - 12 |
4 - 11 |
5 - 10 |
6 - 9 |
7 - 8 |
4 |
16 - 7 |
8 - 6 |
9 - 5 |
10 - 4 |
11 - 3 |
12 - 2 |
13 - 1 |
14 - 15 |
5 |
14 - 16 |
15 - 13 |
1 - 12 |
2 - 11 |
3 - 10 |
4 - 9 |
5 - 8 |
6 - 7 |
6 |
16 - 6 |
7 - 5 |
8 - 4 |
9 - 3 |
10 - 2 |
11 - 1 |
12 - 15 |
13 - 14 |
7 |
13 - 16 |
14 - 12 |
15 - 11 |
1 - 10 |
2 - 9 |
3 - 8 |
4 - 7 |
5 - 6 |
8 |
16 - 5 |
6 - 4 |
7 - 3 |
8 - 2 |
9 - 1 |
10 - 15 |
11 - 14 |
12 - 13 |
9 |
12 - 16 |
13 - 11 |
14 - 10 |
15 - 9 |
1 - 8 |
2 - 7 |
3 - 6 |
4 - 5 |
10 |
16 - 4 |
5 - 3 |
6 - 2 |
7 - 1 |
8 - 15 |
9 - 14 |
10 - 13 |
11 - 12 |
11 |
11 - 16 |
12 - 10 |
13 - 9 |
14 - 8 |
15 - 7 |
1 - 6 |
2 - 5 |
3 - 4 |
12 |
16 - 3 |
4 - 2 |
5 - 1 |
6 - 15 |
7 - 14 |
8 - 13 |
9 - 12 |
10 - 11 |
13 |
10 - 16 |
11 - 9 |
12 - 8 |
13 - 7 |
14 - 6 |
15 - 5 |
1 - 4 |
2 - 3 |
14 |
16 - 2 |
3 - 1 |
4 - 15 |
5 - 14 |
6 - 13 |
7 - 12 |
8 - 11 |
9 - 10 |
15 |
9 - 16 |
10 - 8 |
11 - 7 |
12 - 6 |
13 - 5 |
14 - 4 |
15 - 3 |
1 - 2 |
Vanzelfsprekend hebben wij de rijen van de matrix zodanig gerangschikt, dat het sterkste
team begint tegen seed 16, en eindigt tegen seed 2 (seed 2 = het als 2e
geplaatste team).
Het rooster van 15x24 spellen vergt 15 zittingen.
Competitie met 16 teams over 8 zittingen
Wil je alle teams tegen elkaar laten spelen in matches van 12 spellen, dan heb je 7½
zitting nodig. De tweede helft van de achtste zitting houd je een bonusronde tussen
de teams die eindigen als 1-2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-10, 11-12, 13-14 en 15-16.
Competitie met 16 teams over 7 zittingen
Als we 16 teams hebben, en 7 zittingen willen uittrekken voor de competitie, kunnen we
starten met 2 gelijkwaardige groepen van 8 teams. Na 7x12 spellen (3½ zitting) volgens
het rooster van paragraaf 9, gaan de nummers
1-4 van beide groepen naar de A-finale, en de nummers 5-8 van de groepen naar de B-finale.
De A- en B-finales spelen weer een round robin van 7x12 spellen (3½ zitting).
Competitie met 16 teams over 6 zittingen
We kunnen nu beginnen en eindigen met 4-kampen, dan wel beginnen met 4-kampen en eindigen
met knockouts.
Variant I: beginnen en eindigen met 4-kampen
We verdelen de teams over 4 gelijkwaardige groepen. De winnaars gaan naar de A-finale, de
nummers 2 naar de B-finale, de nummers 3 naar de C-finale, en de nummers 4 naar de
D-finale.
Variant II: beginnen met 4-kampen en eindigen met knockouts
De nummers 1 en 2 van de groepen gaan naar de kwartfinales, de nummers 3 en 4 naar het
toernooi ter vaststelling van de posities 9-16. Deze variant geniet de voorkeur boven
variant I, omdat de nummers 2 nog een herkansing krijgen.
Copyright © 2002-2025
Michel Franssen
Door naar Competities met 17 teams
Terug naar overzicht Competities 4-tallen