5. Competities met 4 teams
Round Robin van 4 teams:
Ronde |
Match 1 |
Match 2 |
1 |
1 - 4 |
2 - 3 |
2 |
2 - 4 |
3 - 1 |
3 |
4 - 3 |
1 - 2 |
De sterkste teams treffen elkaar in de laatste zitting.
Dit rooster biedt een oplossing als je na een voorronde
in verschillende groepen wilt afsluiten met finalegroepen van 4 teams, en is daarom ook
van belang voor een competitie met 8, 12 of 16 teams. We kunnen natuurlijk ook de
voorronden indelen in groepen van 4 teams.
Stel, je hebt 6 avonden ter beschikking, 16 teams, en je wilt zowel de voorronden als de
finales in 4-kampen afwerken. Je maakt vooraf een plaatsingslijst, en deelt de voorronden
dan zó in:
Groep A: teams 1, 8, 9 en 16 van de plaatsingslijst
Groep B: teams 2, 7, 10 en 15 van de plaatsingslijst
Groep C: teams 3, 6, 11 en 14 van de plaatsingslijst
Groep D: teams 4, 5, 12 en 13 van de plaatsingslijst.
De som der plaatscijfers bedraagt 34 voor alle groepen.
De winnaars gaan naar de A-finale, de nummers 2 naar de B-finale, de nummers 3 naar de
C-finale, de nummers 4 naar de D-finale. Elk team treft 6 verschillende tegenstanders in
matches van 24 spellen.
We kunnen ook beginnen met 4-kampen, en eindigen met knockouts. Het grote voordeel is, dat
de nummers 2 dan nog een herkansing hebben. De nummers 1 en 2 van elke groep gaan dan naar
de kwartfinales, de nummers 3 en 4 naar de sectie, die de plaatsen 9-16 aanwijst. In dat
geval moeten we weer met de groepsindeling van de voorronden schuiven:
Groep A: teams 1, 7, 10 en 16 van de plaatsingslijst
Groep B: teams 4, 6, 11 en 13 van de plaatsingslijst
Groep C: teams 3, 5, 12 en 14 van de plaatsingslijst
Groep D: teams 2, 8, 9 en 15 van de plaatsingslijst.
Deze toernooivormen leggen het duidelijk af tegen roosters, waarin alle teams (van het
geheel dan wel van een categorie) elkaar éénmaal ontmoeten.
Copyright © 2002-2025
Michel Franssen
Door naar Competities met 5 teams
Terug naar overzicht Competities 4-tallen